„Dzień Bez Śmiecenia” to edukacyjna kampania społeczna, w której poruszany jest temat właściwej a zarazem świadomej segregacji odpadów.
W tym roku przypada jubileuszowa tj piętnasta edycja Dnia Bez Śmiecenia, a jej hasłem jest „Odpady to nie śmieci-to surowce!#Widzę Więcej”. Jest to kampania prowadzona od 2007 roku przez Rekopol Organizację Odzysku Opakowań S.A., a współorganizatorami akcji są akcjonariusze firmy. Jest to pomysł wypracowany przez młodzież z kilkunastu krajów współdziałających w ramach młodzieżowego programu „Europejski Eko-Parlament Młodzieży” czyli przedsięwzięcia firmowanego przez PRO EUROPE, która jest organizacją zrzeszającą działające w ramach systemu Zielonego Punktu organizacje odzysku.
Organizatorzy kampanii podają, że w roku rozpoczęcia pierwszej edycji tego wydarzenia w Polsce zebrano 10 083 tys. ton odpadów komunalnych, zaś w roku 2019 było to 12 753 tys. ton, ale podczas kiedy w 2007roku było to 513 tys. ton zebranych selektywnie, to w 2019 już 3977 tys. ton.
Corocznie dla kampanii Dzień Bez Śmiecenia powstaje kilkadziesiąt przydatnych materiałów edukacyjnych. Wśród nich można znaleźć filmy, quizy, krzyżówki, tablice informacyjne oraz elektroniczne kartki. Bezpłatne materiały edukacyjne można znaleźć na stronie www.dzienbezsmiecenia.pl oraz w mediach społecznościowych.
Niech nie tylko dedykowany temu świętu dzień 11 maja pozostanie Dniem Bez Śmiecenia, ale również niech każdy kolejny pozwoli na propagowanie właściwych postaw ekologicznych poprzez odpowiednie podejście do tematu segregacji odpadów życiu codziennym.
Źródło: „Środowisko” nr 5/2021