^ Góra strony
Biuletyn Informacji Publicznej  
Harminogram szkoleń ŚODR Częstochowa 
Harminogram szkoleń ŚODR Częstochowa 
Harminogram szkoleń ŚODR Częstochowa 
Harminogram szkoleń ŚODR Częstochowa 

Zaloguj

Pandemia COVID -19 szybciej niż myśleliśmy weryfikuje rynek jajeczny

Jajkatransport

Przypomnijmy, że w Polsce - podobnie jak w wielu innych krajach - wiele sieci handlowych i restauracyjnych, działając pod presją organizacji społecznych, złożyło publiczne deklaracje o wycofaniu z obrotu jaj klatkowych do roku 2025.

Nie wróży to dobrze Polsce oraz naszym producentom jaj spożywczych ponieważ 82,1 % naszej produkcji pochodzi z chowu klatkowego, 13,4% to ściółka, 3,7% to wolny wybieg, a tylko 0,8 % jaj produkcja ekologiczna.

kuraklatka

W opinii publicznej dobrostan drobiu pozostaje ważnym aspektem współczesnego rolnictwa. Polska (12 %) jest na drugim po Niemcach (13,2%) największym producentem jaj spożywczych w UE. Producenci drobiu robią wszystko, aby w każdym z systemów chowu zapewnić właściwe warunki bytowania ptaków. Również polska branża jest świadoma, że istnieje pewna grupa klientów oczekujących z powodów ideologicznych jaj pozyskiwanych w innym chowie kur niż klatkowy i dostarcza im te produkty. Trudno zarzucać krajowym producentom opieszałość w reakcji na potrzeby klientów. Nie oznacza to jednak, że popyt ze strony tych konsumentów jest na tyle duży aby całkowicie zmienić system produkcji jaj w Polsce. Konsument ma największe prawo do decydowania o tym, jaki produkt i w jakiej cenie chce zakupić. Czyli to jak szybko i na jaką skalę będzie się zmieniał sposób chowu kur niosek w Polsce i w całej Europie zadecydują klienci, nie tylko detaliczni ale i przemysł spożywczy.

farmadrobiu2

Tymczasem z ankiet przeprowadzanych wśród producentów wynika, że hodowcy podchodzą do deklaracji sektora HoReCa z dużą ostrożnością przewidując, że jeszcze w roku 2026, ponad 58,5 % procent jaj produkowanych w Polsce będzie pochodziło z chowu klatkowego. Pandemia COVID -19 szybciej niż myśleliśmy weryfikuje rynek jajeczny. Jak wynika z analiz przeprowadzonych przez Krajową Izbę Producentów Drobiu i Pasz- dla konsumentów, ważnym czynnikiem wyboru przy zakupie jaj konsumpcyjnych jest cena. Wygląda na to, że przynajmniej częściowo sprzedawcy detaliczni próbują złagodzić w skutkach swoje decyzje długoterminowe, które nie do końca mogły być racjonalne. Sieci handlowe w Europie poddały rewizji własne deklaracje wycofania ze sprzedaży jaj klatkowych.

farmadrobiu

This site uses encryption for transmitting your passwords. ratmilwebsolutions.com