^ Góra strony
Biuletyn Informacji Publicznej  
Zaloguj

Wpisz Imię, Nazwisko i hasło

Użytkownik
hasło

Kalendarz szkoleń

Pn Wt Śr Cz Pt So N
1
2
3
4
Data : wtorek, 4 czerwiec 2019
6
8
9
10
Data : poniedziałek, 10 czerwiec 2019
17
18
19
20
21
22
23
25
26
28
30
Data : niedziela, 30 czerwiec 2019

Galeria

baner galeria27  

Hodujmy kiełki na zdrowie!

Kiełki to cenne uzupełnienie diety w okresie przesilenia wiosennego w witaminy, aminokwasy i składniki mineralne. Kiełki działają wtedy jak zastrzyk energii dla osłabionego po okresie zimowym organizmu, podnoszą osłabioną odporność, a poprzez to ograniczają podatność na infekcje. Powinno się je jeść na surowo, ponieważ wtedy dostarczają nam najwięcej składników odżywczych.

Najbardziej wartościowe są kiełki świeże ze względu na zawartość składników biologicznie czynnych o których wyżej mowa. Najlepiej hodować kiełki w specjalnej kiełkownicy. Składa się ona z trzech, warstwowo ułożonych, przezroczystych pojemników z rowkami i zbiornika na wodę. Dzięki rowkom na dnach pojemników nasiona równomiernie się rozkładają i nie sklejają się. Bardzo istotne jest, aby nasiona przed kiełkowaniem przepłukać co najmniej dwa razy letnią wodą. Potem też co jakiś czas należy je przemywać. Najlepiej niegazowaną wodą mineralną. Nie powinno się hodować kiełków na gazie, wacie czy innym materiale, gdyż mogą się w nich rozwijać pleśnie. Do kiełkowania nie należy używać nasion, które wysiewa się w ogródkach lub w polu. W tym celu kupujemy specjalne nasiona na kiełki w sklepach z nasionami (oznakowane jako nasiona na kiełki) lub na stoiskach ze zdrową żywnością. Charakterystyka poszczególnych rodzajów kiełków :

Kiełki rzeżuchy czyli pieprzycy siewnej to źródło witamin C, A, B, D , soli mineralnych i olejków eterycznych. Mają działanie orzeźwiające, poprawiają pracę nerek, łagodzą bóle stawów Korzystnie wpływają na metabolizm, wygląd włosów, cery i paznokci. Jest to cenny element diet oczyszczających stosowanych wiosną. Dzięki olejkom eterycznym mają ostry smak
i zapach.

Kiełki lucerny regenerują komórki miąższowe wątroby, trzustki i śledziony, regenerują florę bakteryjną jelit, wzmacniają włosy i paznokcie, przyśpieszają procesy gojenia i regeneracji naskórka,łagodzą objawy menopauzy, walczą z osteoporozą i nowotworami, dostarczają witaminy B12 i żelaza.20180226 172013

Kiełki rzodkiewki w swoim składzie zawierają witaminy A, C, B, E ,H ,składniki mineralne, kwasy omega-3 oraz błonnik. Posiadają właściwości przeciwzapalne, odkażające, oczyszczające i moczopędne. Hamują rozwój bakterii oraz drożdży. Łagodzą dolegliwości wątroby i pęcherzyka żółciowego a także infekcje górnych dróg oddechowych.

Kiełki słonecznika opóźniają starzenie się organizmu ze względu na zawartość witaminy E, są źródłem witaminy D, lecytyny i kwasów tłuszczowych.

Kiełki ciecierzycy są źródłem makro i mikroelementów takich jak potas, fosfor, cynk i żelazo oraz witamin z grupy B, witaminy A oraz aminokwasów. Należy je spożywać tylko po uprzednim sparzeniu .Dają uczucie sytości, zmniejszają apetyt.

Kiełki owsa posiadają wszystkie ważne witaminy (A, B, C i E) i minerały (fosfor, żelazo, miedź, fluor, cynk, wapń, jod), wiele białka i tłuszczów. Regulują pracę tarczycy
i w konsekwencji gospodarkę hormonalną organizmu. Ze względu na zawartość witaminy E - kiełki owsa wpływają korzystnie na płodność. Smak kiełków jest łagodny .

Kiełki buraka zawierają dużo witamin (A , C oraz z grupy B ), składniki mineralne takie jak : kobalt, magnez, mangan, miedź, potas, wapń i żelazo. Mają działanie odkwaszające, obniżają ciśnienie krwi. Zalecane są w przypadku anemii.

Kiełki jęczmienia posiadają dużo białka, witamin z grupy B i E, minerałów i pierwiastków śladowych. Są lekko strawne i szybko regenerują osłabiony organizm. Zalecane są dla rekonwalescentów. Łagodzą objawy gorączki.

Kiełki soczewicy zalecane są dla osób chorujących na cukrzyce i miażdżycę. Zawierają znaczną ilość kwasu foliowego i wszystkie za wyjątkiem witaminy B12 , witaminy z grupy B. Są również źródłem witaminy z grupy C, która ma działanie antywirusowe i antynowotworowe. Są również źródłem składników mineralnych : magnezu, fosforu, żelaza, manganu, cynku.

Kiełki soi to źródło białka i witamin A, B, C, K, żelaza, fosforu, magnezu i potasu. Zawierają również sporo nienasyconych kwasów tłuszczowych i izoflawonów. Korzystnie wpływają na pracę układu nerwowego i hormonalnego, zapobiegają nadciśnieniu, zakrzepom oraz poprawiają wygląd skóry. Mogą również łagodnie wpływać na objawy klimakterium. Charakteryzują się smakiem orzechowym.

Kiełki fasoli mung (Vigna radiata), podobnie jak inne rośliny strączkowe są doskonałyn źródłem białka. Ta odmiana wyhodowana została w Chinach, specjalnie dla pozyskiwania kiełków. Dzięki obecności wytwarzanych w procesie kiełkowania enzymów białko jest łatwo przyswajalne, same kiełki zaś znacznie lżej strawne niż fasola. Kiełki tej fasoli zawierają wszystkie ważne dla organizmu witaminy (A, B, C i E) oraz sole mineralne. Kiełki fasoli mung wpływają na obniżenie również poziom cholesterolu LDL. Zawierają również znaczne ilości antyutleniaczy, które zapobiegają chorobom serca i nowotworom.

Kiełki stosuje się jako dodatek do:

- kanapek,

- posypka do ugotowanych zup,

- składnik sałatek ,

- dodatek do jogurtów, kefirów

- dodatek do past i dipów

- składnik deserów, koktajli.